PORADNIK MINECRFAFT cz2

PORADNIK MINECRFAFT  cz2

Witamy w drugim z serii poradniku do gryMinecraft– tym razem będziemy się zajmować nieco bardziej skomplikowanymi rzeczami, jak walka z fauną tego świata, otrzymywanie zaawansowanych materiałów i pierwsze, podstawowe zastosowania dla układów Redstone.Poradnik pisany jest dla trybu gry Survival. Zakłada wstępną wiedzę w zakresie obsługi gry, w szczególności dotyczącą umiejętności craftowania, wydobywania rud metali i obsługi pieca. Jeśli nie znasz jeszcze gry w wystarczającym stopniu, zapraszam do zapoznania się z poradnikiem dla początkujących, który również znajduje się w naszym serwisie.

Zwierzaczki!

Są one zarówno ładną ozdobą tego świata, jak i całkiem przyzwoitym źródłem materiałów i pożywienia. W tym poradniku nie będę zajmował się ich hodowlą – w tej chwili potraktujemy je jako odnawialne zasoby naturalne. Pokrótce omówię najważniejsze z nich.
Kurczak – drobny, ale pożywny. Zostawia po sobie piórko i mięso.
Świnia – coś bardziej pożywnego! Zostawia po sobie szynkę. Jeśli natomiast uważnie eksplorujecie świat, być może znajdziecie kiedyś siodło. Przywiązawszy je do świni, możecie ją ujeżdżać, choć to ona decyduje, w którym kierunku.
Krowa – chyba najważniejsze źródło zasobów. Pozostawia po sobie stek, skórę oraz – jeśli kliknąć na nią prawym przyciskiem z wiadrem w ręku – można ją wydoić.
Ciekawym efektem dodatkowym jest to, że jeśli powyższe zwierzęta zginą poprzez spalenie, mięso które pozostawią, będzie od razu upieczone.
Owca – jako taka jest niejadalna, ale najważniejszym zasobem, który można z niej pozyskać, jest wełna. Jeden blok, jeśli zdechnie, do kilku, jeśli użyć na niej nożyc. Wełna naturalnie występuje w kolorach: biała, jasnoszara, szara, czarna, brązowa i różowa. Istnieją również barwniki, za pomocą których możemy przemalować ją na inne odcienie, ale ten element gry warto odkryć samemu.

Więcej narzędzi!

W poprzednim poradniku opisałem, jak zadbać o najbardziej podstawowe narzędzia, pomagające w radzeniu sobie w świecie gry. Jest ich jednak bardzo, bardzo mało, a większość z nich ma ograniczone zastosowanie lub nie jest niezbędna. Najprostsze to topory i łopaty. Pierwsze z nich przyspieszają wycinkę drzew i innych drewnianych bloków, natomiast drugie mocno przyspieszają wydobycie torfu, piasku, żwiru bądź gliny. Konstruuje się je bardzo podobnie do kilofów i motyk, inne jest tu jedynie rozłożenie materiału podstawowego – w przypadku topora są to sloty lewy, lewy-górny i górny, a w przypadku łopaty – tylko górny. Istnieją również narzędzia specjalistyczne, służące do zadań specjalnych. Należą do nich krzemień i stal do rozpalania ognia, żelazne wiadro do przenoszenia wody, dojenia krów i przechowywania lawy (!), kompas, zegar, wędka oraz nożyce. Są one przydatne, ale nie niezbędne, za wyjątkiem może wiadra, bez którego nie wykonamy kilku dodatkowych przepisów. Jako że w tej chwili się nam nie przydadzą, nie będę omawiał ich zastosowania.

Zbroimy się.

W podobny sposób możemy uzyskać również miecz – nasze podstawowe narzędzie ofensywne. Aby je wytworzyć, na ekranie craftowania należy umieścić kolejno: patyk (slot dolny) oraz dwa bloki materiałowe (slot środkowy i slot górny). Warto zaznaczyć, że efektywność miecza uzależniona jest od jakości materiału, z którego został stworzony, za wyjątkiem złota, które autor gry postanowił potraktować realistycznie, co oznacza, że jest mało wytrzymałe. Z tego powodu rozsądnie byłoby więc wstrzymać się ze stworzeniem miecza, dopóki nie będziemy mieć w zanadrzu kilku sztabek żelaza.
Czymże jednak jest broń bez pancerza? Do jej przygotowania można wykorzystać kilka różnych materiałów, są to (w kolejności uwzględniającej ich skuteczność): skóra, którą zdobywamy, zabijając krowy, złoto (żal marnować, chyba że na zbroję ozdobną), żelazo i diament. Potrzebujemy aż 24 jednostki materiałów, aby stworzyć pełny zestaw zbroi. Napierśnik przygotowuje się poprzez zapełnienie ekranu craftowania prawie do końca, odliczając górny slot. Hełm przez zapełnienie slotów: lewego, lewego-górnego, górnego, prawego-górnego i prawego. Spodnie – pozostawiając puste sloty środkowy i dolny, natomiast buty: sloty lewy-dolny, lewy oraz prawy-dolny i prawy.

Szpon i Pazur

Tak uzbrojeni, możemy nareszcie rozpocząć nocne wyprawy w celu przerzedzenia lokalnej populacji zombich, szkieletów, pająków i innych strasznych stworów. Jest to przydatne i niestety niezbędne do uzyskania niektórych zaawansowanych materiałów. Walka mieczem ogranicza się do trzymania wciśniętego lewego przycisku myszy i celowania w przeciwnika, jednak na bardziej zaawansowane istoty przyda się nieco taktyki. Poniżej opiszę najwygodniejsze sposoby walki z kilkoma rodzajami stworów nawiedzających ten świat.
Zombie: najprostsi przeciwnicy. Po prostu ciachamy je mieczem. Zostawiają zgniłe mięso.
Pająk: niezbyt groźny, ale irytujący stwór. Potrafi wspinać się po pionowych ścianach i skakać na nas z bliska. Cofając się, uderzamy go mieczem. Zostawia nić i pajęcze oko.
Szkielet: wszystkie szkielety uzbrojone są w łuk i strzały. Jak najszybciej zbliżamy się do nich, w razie możliwości unikając strzał, i zabijamy, zanim uda im się wystrzelić ich więcej. Zostawiają kości i strzały.
Slime: żelatynowe stworki, które można spotkać tylko w głębi jaskiń. Dostępne w czterech rozmiarach: tylko najmniejsze nie są w stanie zadawać obrażeń. Nieco niewygodne w walce, ale nieszczególnie trudne do ubicia. W grupie bywają zagrożeniem. Trzeba zatem zachować ostrożność.
Creeper: niesławni cisi samobójcy. Gdy podejdą – w absolutnej ciszy! – wystarczająco blisko, po krótkim syku wybuchają. Dawniej oznaczało to natychmiastową śmierć, dziś jest to przyjemność zarezerwowana tylko dla Creeperów rażonych piorunem, które trafiają się dużo rzadziej. W razie możliwości należy ich unikać, z braku wyboru atakować ostrożnie, na dystans, cały czas się cofając. Zostawiają proch strzelniczy.

Bloki ozdobne

W grze istnieje kilka bloków ozdobnych o bardzo ograniczonej funkcjonalności. Najprostsze do uzyskania to szkło i blok ceglany. Szkło, jak łatwo się domyślić, może posłużyć do tworzenia butelek, przezroczystych okien bądź przejść nad przepaściami z widokiem w dół oraz – jeśli czujemy się jak szaleni wynalazcy i akurat budujemy siedlisko w wulkanie – witryn z lawą. Przygotowuje się je, wypalając piasek w piecu. Jeśli mieliśmy szczęście trafić w pobliże pustynnego biomu, nie ma problemu, jednak najłatwiej znaleźć wystarczające ilości piasku na plaży. Na wybrzeżach można zlokalizować również i inny materiał, który służy do tworzenia bloków ozdobnych – jest nim glina. Z gliny, w taki sam sposób, da się uzyskać cegły, jednak – aby można było wykorzystać je jako blok – potrzeba ich minimum czterech. Oznacza to, że warto przygotować kilka piecyków do przetwarzania zdobytej gliny.

Przetapianie i formowanie

Jak nietrudno się domyślić, nie tylko takie materiały można formować w bloki czy wypiekać w piecu. Należy do nich również stara dobra skała. Gdy ją przetopimy, uzyskamy naturalny blok skalny, taki jak w środowisku. Również i z takiej skały można stworzyć mur ceglany, głównie dla celów estetycznych. Podobnie z piasku da się uformować blok piaskowca. Gdy natomiast zrobimy już blok podstawowy z materiału, który nam odpowiada, możemy przeprowadzać jego dalszą obróbkę, formując go w potrzebne nam kształty, jak półbloki, schodki i podobne. Nie każdy blok da się uformować w pożądany kształt: schody można przygotować z desek, kamieni i bloków ceglanych, natomiast półbloki – z kamieni, piaskowca, desek, skały i bloków ceglanych. Tak przeformowane bloki możemy wykorzystywać do tworzenia zaawansowanych konstrukcji, jak również w celach czysto praktycznych – do wygodnego przemieszczania się w pionie.

Czerwona skała

Redstone – ta nazwa pojawiła się już kilka razy, zarówno w poprzednim poradniku jak i w tym. Dziś po raz pierwszy opiszę, jak korzystać z właściwości redstone`a. Oczywiście najpierw trzeba go zdobyć. Redstone ma nieprzyjemny zwyczaj występowania tylko głęboko w ziemi, więc nie obędzie się albo bez poważnej operacji wydobywczej, albo bez zwiedzania jaskiń. Na szczęście, występuje on dość często, nie powinno więc być problemów z jego znalezieniem.

Pył z tej skały służy do budowania czegoś w rodzaju schematów elektrycznych –Minecraftposiada kilka źródeł sygnału, w rodzaju różnych przełączników, dźwigni i redstone'owych pochodni, oraz kilka ciekawych urządzeń, które mogą być nimi obsługiwane, między innymi żelazne drzwi, bloki dźwiękowe oraz inne redstone'owe pochodnie. Ponieważ sygnał rozprzestrzenia się zgodnie z zasadami logiki, możliwe jest tworzenie naprawdę skomplikowanych systemów obliczeniowych. My jednak nie będziemy zajmować się tak trudnymi rzeczami – omówimy tylko podstawy.

Pierwsze schematy

Po pierwsze – potrzebujemy źródeł sygnału. Wstępnie przygotujmy kilka przycisków – na ekranie craftowania należy ustawić pionowo dwa bloki przetopionej skały. Następnie, potrzebna jest rzecz, na którą będzie wpływał sygnał – na przykład żelazne drzwi, które można otworzyć tylko sygnałem redstone'owym. Trzeba zatem postawić drzwi gdzieś w świecie gry, a obok nich, na dowolnym bloku, przycisk. Uderzając w przycisk, otworzymy drzwi. Proste? Proste. Teraz trochę to skomplikujemy. Odsuńcie blok z przyciskiem nieco dalej. Wciskanie przycisku nie będzie już nic dawać, ponieważ nie ma łączności między nim a drzwiami. Do tego służy właśnie pył z redstone'a – wystarczy zrobić nim ścieżkę od bloku z przyciskiem do drzwi (sypiąc go po ziemi). Jeśli nie oddaliliśmy się zbyt mocno z przyciskiem, po jego wciśnięciu powinno dać się zauważyć, jak pył rozjarza się, a drzwi się otwierają – sukces! Należy jednak uważać, bo pojedynczy sygnał wygasa po 15 blokach odległości. Możemy go przedłużyć, wykorzystując redstone'owe pochodnie – craftowanie ich wygląda tak samo jak w przypadku zwykłych, lecz zamiast węgla trzeba użyć pyłu. Jeśli postawimy je gdzieś w świecie gry, pozostaną zapalone i będą – same z siebie – stale nadawać sygnał. Natomiast gdy dostarczymy im sygnał – zgasną. Wykorzystując ten efekt, można tworzyć ciągi sygnału na dowolną odległość – byle się upewnić, że pomiędzy pochodniami nie przekracza ona 15 bloków.

Jest jednak pewna niedogodność – sygnał zostaje, formalnie rzecz ujmując, odwrócony. Można temu zaradzić, budując po prostu drugą strukturę z pochodniami redstone'owymi, ale czasami nie ma na to miejsca. Z ratunkiem przybywa jednoblokowy powtarzacz/opóźniacz sygnału, który można przygotować z użyciem stołu narzędziowego w następujący sposób: na dolnych slotach umieścić bloki przetopionej skały, do lewego i prawego slotu wstawić dwie pochodnie redstone'owe, a w środku – pomiędzy nimi – dać pył. Otrzymany w ten sposób Repeater wykorzystamy do przedłużania sygnału bez potrzeby jego odwracania, a korzystając z jego dodatkowej funkcji – możemy sygnał również opóźnić w czasie. Jest to przydatna cecha przy konstruowaniu bardziej skomplikowanych schematów.

Na zakończenie

Dzięki temu poradnikowi powinniście bez problemu opanować nieco bardziej skomplikowane aspekty niezwykłego świata, jakim jestMinecraft. Jak poprzednio zachęcam do samodzielnego eksperymentowania, zwłaszcza w kwestii craftowania nowych przedmiotów. Z taką ilością nowych materiałów całkiem możliwe, że stworzycie coś, czego nie będziecie chcieli porzucić. Już niedługo ukaże się również poradnik dla zaawansowanych, w którym omówię alchemię, zwiedzanie podziemnych lochów oraz jak dostać się do pozostałych warstw uniwersum gry.
 

Komentarze

Dodaj komentarz
do góry więcej wersja klasyczna
Wiadomości (utwórz nową)
Brak nieprzeczytanych wiadomości